U Hrvatskoj poskupjelo brašno i kava, a ulje skočilo čak 10%

Kad je posrijedi kava, sustiže nas drastično poskupljenje sirove kave na svjetskom tržištu te jačanje dolara. Cijene kave, ulja i brašna skočile su u posljednje vrijeme, zabilježio je barometar cijena portala Supermarketi.info. Navode da se dugo postojana cijena Franckove “ciglice” od 15,99 kuna u tri od promatranih osam supermarketa prometnula u 16,49, a to se očekuje i u drugih. Iznenadilo je poskupljenje Zvijezdina suncokretova ulja: umjesto 9,99 kuna, stoji kunu više.

Uočili su i poskupljenje glatkog brašna, u prosjeku 20,49 posto.
Rat mlinara i lanaca

 

Zašto su se dogodila ta poskupljenja i jesu li ona samo početak većeg vala? Kad je posrijedi kava, sustiže nas drastično poskupljenje sirove kave na svjetskom tržištu i jačanje dolara. – Nemamo nikakvih spoznaja da su cijene brašna porasle. Mlinari, pogotovu mali, svakodnevno plaču kako su prisiljeni brašno dati i za kunu – kaže Nada Barišić, direktorica Žitozajednice, čije članice pokrivaju više od 80 posto hrvatskog tržišta mlinarsko-pekarskim proizvodima. Hrvoje Filipović, vlasnik i direktor Granolija, koji drži 20 posto hrvatskog tržišta brašnom, također potvrđuje kako mlinari nisu dizali cijene svojih proizvoda. Donedavna je, neslužbeno doznajemo, tinjao tihi rat između mlinara i trgovačkih lanaca koji su na brašnu provodili velike akcije s umanjenim maržama, a njima fakturirali višu otkupnu cijenu od one po kojoj su njihovo brašno prodavali. Sada su, tvrde mlinari, počeli valjda normalno maržirati robu, a oni brašno trgovcima i dalje prodaju po niskim cijenama za koje kažu kako su na granici prostitucije. – Cijene nam ovise isključivo o nabavnima. U Konzumu je danas cijena brašna 2,99 kn, a stajalo je 2,79 kuna pa je povećanje 7,16%. Istina, cijena brašna bila je i 1,79 kuna, ali to je bila akcijska cijena koju su Konzumu omogućili dobavljači. Akcijske, ali i redovite cijene ovise o dobavljačima, tj. o nabavnoj cijeni – kažu u Agrokoru.

Skuplje uljarice

Za skuplje ulje kriv je rast cijena uljarica koji je od 10 do 15% te, također, jačanje dolara. – U posljednjih pet mjeseci rast dolara dramatično utječe na naše ulaze i ukupan rast naše proizvođačke cijene, a i drugi su proizvodni troškovi rasli – kažu u Agrokoru. Ostali pak proizvodi veće dodane vrijednosti, tvrde, neće poskupjeti. Ekonomski analitičari ne misle da bi najavljeno poskupljenje struje trebalo uzrokovati novi val poskupljenja, ali upozoravaju i da ono otvara prostor za slobodnu procjenu trgovca o dizanju cijene.

(Večernji list/Poslovni portal)