Izazovna i teška situacija u kojoj se nalazi većina svjetske populacije nije zaobišla ni našu županiju.
Pred nama je veliki izazov kada nam se čini da bi se mnoge stvari mogli izmaći kontroli te negativno utjecati na nas. Iako su donekle i razumljiva neka ponašanja, ipak u ovim važnim trenutcima nisu preporučljiva, niti prihvatljiva, od panike koja se širi i dodatno otežava situaciju, pa do nepridržavanja pravila ili proizvoljnosti i neposluha uputama.
Sa svim izazovima, možda i ponajviše suočen je naš obrazovni sustav. Tim povodom kontaktirali smo resornog ministra, Bojana Domića, na kojemu je najveći teret kada je u pitanju privođenje akademske godine kraju, u gotovo nemogućim uvjetima.
„Veliki je izazov i u obrazovanju u našoj
županiji, u jednom velikom, ali i važnom sustavu. Nalazimo se u jednoj novoj i
nepoznatoj situaciji, a svjesni da moramo odgovoriti svojoj zadaći i svojoj
misiji. Naši najmlađi i najranjiviji članovi društva su naša djeca i moramo se
potruditi da upravo oni pretrpe što je moguće manje svake vrste štete. Prije
svega trebamo im osigurati zaštitu od bilo kakvih zdravstvenih rizika. Iz toga
razloga odlučili smo se na težak, ali i ispravan potez obustave nastave.
Svjesni težine odluke, a odlučni u zaštiti zdravlja naših učenika, odlučili smo
se na tu mjeru. Svjestan sam da je bilo pritisaka javnosti da se odluka o
obustavi nastave donese i nekoliko dana ranije, ali smo mi slijedili i slušali
uputstva struke i odluku donijeli kada je to struka kazala. Sada smo spremni
staviti sve raspoložive resurse, pa boriti se i za one koji su nam možda teže
dostupni, kako bismo osigurali uspješan završetak školske godine, na
zadovoljstvo svih“, započeo je naš razgovor ministar Domić.
Osnovno
pitanje koje se nameće je što i kako dalje?
„U svim, a pogotovu u ovim situacijama i izazovima treba ostati čovjek koji izvršava svoje ljudske i profesionalne zadaće. Naši ljudi iz sustava, prosvjetni radnici ljudi su iz obrazovanja i siguran sam heroji, kao i svi zdravstveni djelatnici, trgovci, vozači, i mnogi drugi koji i u ovim otežanim okolnostima maksimalno savjesno izvršavaju svoje zadaće za našu djecu, ali i cjelokupno građanstvo.
Naša zajednička odgovornost je, osim opasnosti
po zdravlje, spriječiti i druge štete, dugoročnije, ali koje također mogu
napraviti štetu za našu djecu. Opasnost je da djeca zbog nefunkcioniranja
sustava obrazovanja ili njegovo otežano funkcioniranje budu dugoročno zakinuta,
kao sutrašnji članovi društva, pravnici, ekonomisti, liječnici. Zato nam je
cilj da koristeći se onim što imamo zajedno učinimo da moguću štetu svedemo na
minimum, a za to su nam potrebni svi.
Već smo poslali instrukciju svim školama, s
ciljem da sustav funkcionira i u ovim otežanim okolnostima. To je naša dužnost
moralna ljudska obveza, dužnost prema budućnosti naše djece i nas samih. Svi
bismo bili najsretniji kada bi djeca mogla sjesti u svoje školske klupe već za
dva tjedna, ali moramo biti spremni
pripremat i za druge scenarije. U slučaju da se suočimo sa još većim
izazovima, onda je potrebna odgovornost svih nas. Ustrajat ću da prosvjetni
djelatnici svoje zadaće obavljaju maksimalno profesionalno, ali bit će nam
potrebna i potpora učenika, ali i roditelja. Ništa nismo postigli ako djeca
umjesto u školama borave u javnim prostorima, kafićima, tržnim centrima i bilo
kojem mjestu gdje postoje veći rizici. Dragi učenici i roditelji, molim vas,
budite odgovorni, to je zadaća vas i vaših bližnjih“, poručio je ministar
Domić.
Što je
potrebno da obrazovni sustav prevaziđe poteškoće i izazove koji su pred nama i
uspješno zaključi akademsku godinu?
„Treba nam strpljenja, samodiscipline,
hrabrosti te građanske ili bolje rečeno ljudske odgovornosti da izvršavanjem
onoga što se od nas traži damo vlastiti doprinos kako bismo iz svega ovoga
izašli što prije i što uspješnije. Jasno je da se možda najteže mijenjati i
ograničavati, ali to moramo svi ako želimo pobjediti ovu prijetnju i novi virus
sa što manje štete za zajednicu društvo svakog pojedinca.
Potrebno je malo odricanja i žrtve svih nas.
Djeca bi izolaciju trebala provesti i izvršavanjem školskih obveza, sukladno
instrukcijama koje će dobiti iz škola te doprinijeti procesu samoučenja, uz
potporu nas iz sustava. Nastojat ćemo društvene mreže staviti u funkciju učenja
i podučavanja, a ne za razbibriku. Postoje i internet platforme, poput google
clasrooma i druge, a mi ćemo nastojati izgraditi i vlastite. Prosvjetni
djelatnici će imati obvezu opskrbiti platforme koje budemo koristili korisnim
sadržajem i stvoriti pretpostavke za samoučenje ili učenje na daljinu. Naravno,
tu nije u pitanju samo tehnički preduvjet, još jednom naglašavam, potrebna je i
volja djece, ali i roditelja ili skrbnika djece. Želim naglasiti, kako vjerujem
i u naše prosvjetare, to su najobrazovaniji članovi našeg društva i upravo oni
koji trebaju u ovim (ne)prilikama pokazati da su uvijek bili nositelji ideja
prosvjećivanja, prevazilaženja svih prepreka i ljudi humanisti, čija je briga o
ljudskom rodu uvijek i sveprisutna. Ako sam nešto naučio u ministarstvu, to je
da je obrazovanje poziv, nije posao“, kazao je Domić.
Na
koncu razgovora, ministar Domić poslao je snažnu poruku prosvjetnim
djelatnicima, ali i učenicima i njihovim roditeljima.
„Interes djece mora biti na prvom mjestu.
Danas kada je dužnost zdravstvenih djelatnika pružati uslugu pod svim rizicima,
trgovca raditi i s rukavicama i s maskom na licu, vozača ići po nedostajuću
robu u najugroženije zemlje, dužnost je prosvjetnih djelatnika brinuti o
budućnosti naše djece i osigurati im adekvatnu naobrazbu. Zato im i ovim putem
šaljem poruku, dajte sebe 110%, birajte i preporučujte sadržaje koji se mogu
obraditi kući. Djeci koja nemaju pristup ili se iz bilo kojeg razloga ne
koriste internetom osigurajte printani materijal i dostavite na kućnu adresu.
Za to moramo imati i imamo resurse, ali ne smije nedostajati volje. Prevažno je
da nijedna institucija ne stane. Svi imamo svoje zadaće, a nitko kao odgovoran
član društva nema pravo zakazati, stati, skriti se ili izbjeći svoju obvezu.
Još jednom, apeliram i šaljem molbu roditeljima, radite sve da djeca ovo
vrijeme iskoriste za učenje i podučavanje. Ovo je borba za nas, naše najbliže,
za našu zajednicu. Uvjeren sam da ćemo snagom zajedništva prevladati ove velike
izazove s kojima smo suočeni, a da će nas i ovo iskustvo učiniti još
snažnijim“, zaključio je naš razgovor ministar Domić.