SMS poruke zamijenile telefonske razgovore

Građani Bosne i Hercegovine sve manje razgovaraju telefonom, a ova vrsta komunikacije očito ustupa mjesto SMS porukama i internetu. Podaci za ovu godinu se još prikupljaju, ali oni navedeni u publikaciji “BiH u brojevima 2010”, koju je izdala državna agencija za statistiku, jasno pokazuju da je na telefonske razgovore prošle godine potrošeno znatno manje minuta nego godinu dana ranije. Kriza posebno pogađa fiksnu telefoniju, gdje ne opada samo trajanje razgovora, već i broj telefonskih priključaka. Broj instaliranih linija fiksne telefonije je prošle godine smanjen za 6.000 u odnosu na prethodnu godinu.

Nakon 2007. godine bilježi se konstantan pad količine razgovora u fiksnoj telefoniji u BiH. Ukupan promet je u prošloj godini bio za oko 15 milijuna minuta manji nego u 2008. godini. Još veći pad bilježi mobilna telefonija, gdje je za godinu dana zabilježeno čak 187 milijuna minuta manje razgovora. Istodobno, povećava se broj pretplatnika mobilnih operatera koji je prošle godine dostigao brojku od 3,2 milijuna i za 234 tisuća je veći nego 2008. godine. Telefonske razgovore zamjenjuju SMS poruke i internet komunikacija. Uvođenje novih usluga u mobilnoj telefoniji i internetu utjecalo je i na popularnost i veće korištenje ove vrste komunikacija. Još uvijek su kratke poruke, popularna SMS usluga, najpopularnija, pa je za godinu dana za 177 milijuna porastao broj SMS poruka u BiH. Raste i broj multimedijalnih MMS usluga, koje su bh. operateri počeli nuditi sa značajnim zakašnjenjem u odnosu na susjedne zemlje. Prošle godine broj poslanih MMS poruka dostigao je brojku od 6,098 milijuna i za 1,376 milijuna je veći nego 2008. godine. Veliki korak u procesu liberalizacije tržišta mobilne i fiksne telefonije u BiH uskoro će biti napravljen uvođenjem mogućnosti promjene operatera, uz zadržavanje telefonskog broja. Upravo je promjena broja do sada bila glavni kamen spoticanja u prelasku korisnika iz jedne u drugu telekom-mrežu. Očekuje se kako će zbog liberalizacije tržišta i telekom-operateri početi intezivniju borbu za svakog pretplatnika, što svakako ide na ruku potrošačima koji bi uskoro trebali imati znatno kvalitetnije usluge svojih operatera nego je to sada slučaj u Bosni i Hercegovini.

(VL)