RADIJSKI VODIČ: Različitosti koje nas spajaju

U vremenu napretka i razvoja, umreženosti, ali i iskrivljenih vrijednosti internat kao opcija za srednjoškolca zvuči kao nepoznanica i nešto sto se odbija na prvu. Preteško je zamisliti da današnja djeca kao put srednjoškolskog obrazovanja izaberu vjersku školu s internatskim pristupom.

Jedna takva škola nalazi se u Travniku, a riječ je o Elči Ibrahim-pašinoj medresi koja nastavni plan i program kreira kroz prizmu islama. Senada Vurm i Anja Stipinović, novinarke Radio Viteza duboko su svjesne multietničnosti sredine u kojoj žive, ali i vrijednosti koje se nameću pod “novo-normalno”. S ciljem jačanja međureligijskog dijaloga u sklopu religijskog programa Radio Viteza, uputile su se u Travnik kako bi se upoznale s načinom obrazovanja koje medresa kao škola nudi. Posjet medresi bio je inspirativan I nadasve iznenađujuć, jer otkrio je toliko toga što nismo znale, a vama ćemo otkriti našu perspektivu pogleda na viđeno.

Svesrdno nas je dočekao ravnatelj Elči Ibrahim- pašine medrese u Travniku Kemal Avdagić s kojim smo razgovarale na temu plana i programa medrese, ali i organizacije rada u internatskoj školi. Svakako, bilo je neizbježno dotaknuti se i povijesnog aspekta. Naime, Elči Ibrahim-pašina medresa je osnovana daleke 1706. godine, u periodu kada je Bosna bila pod upravom Osmanskog Carstva. Njen osnivač je Elči Ibrahim-paša, jedan od vezira koji su stolovali u Travniku, tadašnjoj bosanskoj prijestolnici, odakle su upravljali Bosnom. Zgrada Medrese iz 1706. godine srušena je 1892. godine prilikom izgradnje pruge kroz Travnik, ali je austrougarska vlast u to doba kao nadoknadu za rušenje te zgrade sagradila današnju zgradu Medresu.
Uprava Medrese konstantno vrši aktivnosti na iznalaženju rješenja po pitanju sve većeg broja upisanih učenika I organizacije smještajnih kapaciteta.
Medresa trenutno svoj rad organizira kroz 4 objekta, a cijeli razgovor s ravnateljem Avdagićem poslušajte u prilogu.


Nakon susreta s ravnateljem, imali smo priliku proći kroz medresu i razgovarati s jednom od odgajateljica koja nam je detaljno pojasnila način odgoja učenica i obveze koje život u internatu podrazumijeva.

Fascinirala nas je posvećenost organizaciji vremena kroz dan, kao i ponašanje učenika. Sve o organizaciji vremena i odgoju kroz medresu koji je detaljno pojasnila Nejra Muratović, odgajateljica i predsjednica Aktiva odgajateljica poslušajte u prilogu :


Vrijeme boravka brzo je prolazilo, posjetile smo najzanimljivije dijelove medrese kao što je knjižnica i Divanhana (prostorija za sastanke i druženja prepuna knjiga najzanimljivijih naslova). Vrijeme je brzo prolazilo i zbog količine informacija koje smo primile, jer je većina za nas bila nepoznanica. Moramo istaknuti kako smo bile pozitivno iznenađene svim viđenim. Medresa kao škola nastoji djeci usaditi moralne vrijednosti nastojeći ih izolirati od okoline koja nameće iskrivljene slike o načinu života koji nije dobar ni za jednu životnu dob, a osobito onu najosjetljiviju, adolescentsku dob.

Razgovarale smo i s učenicima Elči Ibrahim-pašine medrese Iman Džerahović iz Zenice i Ahmed Mujkić iz Viteza, koji su s nama podijelili svoja iskustva o životu u internatu, željama i planovima. Učenici su od najranije dobi u vjeri, žive u skladu s islamom i nastoje život i u budućnosti usmjeriti prema vjeri. Učenici koji završe medresu mogu upisati fakultet koji žele, ali su definitivno u prednosti u odnosu na ostale učenike jer su naučeni na preciznu organizaciju vremena I raspodjelu prioriteta što je za fakultetsko obrazovanje iznimno važno. U prilogu možete poslušati zašto su odabrali medresu kao srednju školu i čemu teže kroz život i daljnje školovanje.

Kroz obilazak medrese našim mislima su se prelamali različiti utisci o svemu viđenom, veliki utisak na nas ostavila su djeca koja su po mnogočemu posebnija u odnosu na svoje vršnjake. Nisu opterećena internetom i ‘’standardima’’ koje nameću društvene mreže, izuzetno su skromni i jako posvećeni vjeri i Bogu. Za današnja vremena to je izuzetno neobično. Pozitivno smo iznenađeni koliko je medresa kao škola otvorena za sve koji žele doznati vise o školi I svemu što medresa kao škola nudi. Uprava i nastavno osoblje toliko su ljubazni i otvoreni prema različitostima te nude mogućnost svima za posjetu i upoznavanje s načinima rada, nastavnog plana, ali i života kroz prizmu islama. Duh islama i Bosne prisutan je u svakom dijelu škole, što i nema lošu konotaciju nego može poslužiti za bolje upoznavanje i razumijevanje onih koji nemaju doticaja s islamom, ali osjećaju Bosnu kao svoju.

Druženje smo nastavile u društvu profesorice, hadžinice Lejle Bešo – Haskić koja nam je bila i domaćin i vodič. S njom smo provele ugodno vrijeme, postavile smo joj nekolicinu pitanja na koja je svesrdno odgovarala nastojeći nam približiti viđenja za koja nismo imali priliku do sada čuti. Lejla je govorila o radu Savjetovališta za brak I porodicu, a sve detalje možete poslušati u prilogu:

Na koncu druženja razgovarali smo i s Lejlom Kovačević koja je detaljno objasnila način rada u Savjetovalištu kao i metode kojima nastoji pomoći svojim korisnicima.

Kad sumiramo utiske o svemu što smo vidjele i upoznale možemo zaključiti kako medresa kao škola pruža drugu dimenziju učenja i gledanja na život te pokornosti prema Bogu. Skromno, ali s druge strane toliko bogato duhovno iskustvo koje nam je pomoglo da shvatimo kako je ljepota u različitosti i uzajamnom poštovanju. Druženje smo završili, onako domaćinski uz razgovor i ćevape i čvrsto obećanje kako ovo nije posljednji susret.