Za uvoz polovnog vozila potrebno zadovoljiti 97 pravilnika

EURO 3 standard nije jedini uvjet za uvoz polovnih vozila u BiH, već postoji niz drugih pravila o kojima većina bh. građana uopće nije informirana, pa se apelira na sve zainteresirane da se, prije nego što se odluče na uvoz, dobro raspitaju kod stručnjaka ili ovlaštenih uvoznika. Pored EURO 3 norme, koja se odnosi isključivo na ekološke karakteristike automobila i koja je najoštrija, automobil mora da zadovolji još 97 pravilnika koji se odnose na aktivnu i pasivnu sigurnost, masu, dimenzije vozila i slično. Bego Hadžić, stručni suradnik za proces homologacije u Institutu za privredni inženjering iz Tuzle, kaže da uključeni u proces homologacije nisu ništa uradili da informiraju javnost kako ne bi dolazilo do neželjenih scena. “EURO 3 norma jeste najrigorozniji uvjet, ali nije jedini i pored njega se provjerava masa stvari. Nadležni su plasirali priču takvu da je običan građanin shvatio da je samo to uvjet, mada se to odnosi samo na ekološki aspekt homologacije“, ističe Hadžić, pišu Nezavisne novine. On naglašava da pored EURO 3 norme postoji masa stvari koje vozilo treba da ispuni, ali da se nadležni uopće nisu potrudili da to objasne narodu, tako da se mogu očekivati veliki problemi kojih već na pojedinim prijelazima vjerojatno ima, jer ljudi ne mogu dobiti potvrdu o homologaciji. Hadžić naglašava da je veliki problem što još pojedini pravilnici, stari preko 30 godina, nisu usuglašeni, tako da se “u čitav proces ušlo na silu”.

“Postavlja se pitanje i tko je kontrolni organ u svemu tome, odnosno tko je taj koji kontrolira neku stanicu za tehnički pregled da li je vozilo zaista ispunilo sve uvjete”, kazao je Hadžić. U Upravi za neizravno oporezivanje (UNO) BiH kažu da su ranije više puta upozoravali na značaj informiranja javnosti o procesu homologacije jer postavlja se pitanje što s vozilom koje ne može dobiti potvrdu da je homologizirano, a ušlo je u carinski postupak. “Vozilo koje ne dobije potvrdu o homologaciji ne može biti ocarinjeno i onda se postavlja pitanje što s takvim vozilom. Vlasnik da bi ga vratio tamo odakle je kupljeno mora sve uraditi kao da uvozi vozilo u tu zemlju, tako da je to veliki problem na koji smo ukazivali”, kaže Ratko Kovačević, glasnogovornik UNO. Milenko Jaćimović, predsjednik Udruženja za sigurnost prometa iz Banje Luke, kaže da je homologacija dobar potez s aspekta sigurnosti, te da će samo njena dosljedna primjena dovesti do rezultata, odnosno do bolje sigurnosti na putovima BiH. Drago Talijan, direktor “EIB Internationala”, kompanije koja je na čelu konzorcija za proces homologacije, kaže da sada sve ide bez većih problema, te da od 326 vozila koja su ušla u taj proces, njih dva ili tri nije zadovoljilo pravilnike. “Ljudi neće da shvate da je EURO 3 najrigorozniji i osnovni uvjet za uvoz i da pored njega ima još 97 pravilnika čija provjera se podrazumijeva. Mislim da je čitav posao krenuo kako treba i da jedino ima malih problema kod uvoznika, koji se već rješavaju u hodu”, naglasio je Talijan, pišu Nezavisne novine. EURO 3 podrazumijeva: emisiju štetnih plinova, dimljenje dizel motora, mjerenje potrošnje goriva i snaga motora. Homologacija pored EURO 3 norme podrazumijeva i provjeru: upravljačkog mehanizma, zvučnih signala, brisača za stakla, zaštite od neovlaštene upotrebe vozila, vidljivosti prema naprijed, brzinomjera, njegove točnosti i ugradnje, retrovizora, kvaliteta ogledala, guma, odleđivanja vozila, svjetlosne opreme, svjetala, indikatora i blatobrana, sigurnosnih pojaseva, zaštite od požara, naslona za glavu i dr.