Zanimljivosti

Depresija kod mladih: Kako pomoći tinejdžeru koji pati od depresije

Primijetili ste da se vaš tinejdžer već mjesecima povlači u svoj svijet? Izgubio je interes za ono što ga je donedavno veselilo i ne druži se? Osim što je bezvoljan i šutljiv, jako malo jede i pati od nesanice?

Moguće je da boluje od depresije.

U vrijeme kada pandemijske mjere zahtijevaju izolaciju ili samoizolaciju, nošenje maski i socijalnu distancu, zdravlje mladih, osobito tinejdžera koji su u vrlo osjetljivim godinama, jako je ugroženo.

Stoga nije nikakvo čudo što je upravo među tom dobnom skupinom sve veći broj slučajeva samoozljeđivanja, depresije i pokušaja samoubojstava.

Premda je depresija privremeno, a ne trajno stanje, ona može rezultirati i smrtnim ishodom, stoga je izuzetno važno da je kao roditelj prepoznate kod svojeg djeteta i reagirate u pravo vrijeme.

Mnogi mladi skloni depresiji zapravo imaju vrlo malu podršku u svojim roditeljima, koji zbog posla nemaju vremena ili su potpuno nezainteresirani za svoje „problematične“ tinejdžere.

Bez obzira na količinu posla koji imate, jako je važno da vaše dijete u ovim kritičnim trenucima istinski osjeti da ste za njega prisutni i fizički i duhom.

Znakovi koji ukazuju na depresiju kod mladih:

  • ljutnja i bezvoljnost
  • veće teškoće koncentracije
  • sve lošije ocjene
  • učestali umor i manjak energije
  • previše ili premalo sna
  • gubitak interesa za ono što ga je prije veselilo
  • osjećaj bezvrijednosti i odbačenosti
  • povlačenje od roditelja ili vršnjaka
  • sklonost učestalom bijegu od kuće
  • iznošenje ideje o smrti ili samoubojstvu
  • sklonost samoozljeđivanju
  • veća sklonost opijatima i alkoholu

Savjeti kako pomoći tinejdžeru kod depresije

1. Dajte mu do znanja da u vama ima čvrstu podršku


Ako ste kod svojeg tinejdžera primijetili velike promjene u ponašanju, prvi i najvažniji korak jest da uvijek pronađete malo vremena koje biste mogli izdvojiti za razgovor s njim.

No isto tako važno je da tinejdžeru date prostora, da ga ne „gušite“ svojim lekcijama.

Recite mu otvoreno da ste primijetili kako ga nešto muči i da ste spremni saslušati ga kad god on za to bude spreman.

Budite strpljivi. Poštujte osobni prostor i emocije svojeg tinejdžera.

Kada vaš tinejdžer bude spreman, započet će razgovor. Nemojte se truditi stalno nešto govoriti, budite poput terapeuta i pomno ga saslušajte.

Sjedite s njim malo i u tišini, a kada osjeti da ga razumijete i da istinski shvaćate kako se osjeća, pohvalite ga što je hrabro iznio ono što mu leži na duši.

Govorite tiho i polako, bez povišenih tonova i nervoze. 

Kada se tinejdžer malo otvori, možete mu ispričati i neke doživljaje iz vašeg života, primjerice kada ste se i sami osjećali jako loše ili ste čak razmišljali o prekidu života.

Objasnite mu kako ste to sami prebrodili i što je vama osobito pomoglo u vašoj situaciji.   


2. Nemojte osuđivati trenutačne emocije i stavove vašeg tinejdžera


Bez obzira na to kako se vaše dijete osjeća, poštujte njegove osjećaje, koliko god negativni oni bili.

Naglasite mu da je to što on osjeća potpuno prirodno i normalno.

Ako vaš tinejdžer kod vas naiđe na zid jer, primjerice, negirate ili osuđujete ono što osjeća, povući će se još više i potpuno ćete izgubiti njegovo povjerenje.

Samim time, iskazat ćete i nepoštovanje prema njemu i njegovim osjetljivim godinama.


3. Nemojte rješavati probleme umjesto tinejdžera


Ako vaš tinejdžer ima nekih većih problema, nemojte ih vi sami rješavati.

Postavite mu više pitanja ili sugestija vezano uz to što bi bilo najbolje učiniti, no konačnu odluku ostavite njemu.

Tako će porasti njegovo povjerenje u vas, kao i njegovo samopouzdanje.

Kada vlastite probleme počne sam rješavati, na dobrom je putu da prevlada i depresiju.


4. Primjećujte sve ono što je dobro kod vašeg djeteta


Premda većina roditelja uglavnom kritizira djecu, drži im prodike i naglašava što sve ne čine dobro, vi učinite upravo suprotno.

Primjerice, recite svom tinejdžeru da ste sretni i ponosni što je baš on ili ona vaše dijete, da mu se divite jer se u svojim nježnim godinama zna dobro nositi sa svojim emocijama i životnim izazovima.

Ako su mu ocjene loše, nemojte ga kritizirati, nego mu recite da vjerujete u njega i da sama ocjena nije mjerilo ni njegova znanja ni mudrosti, koja je zapravo u životu najvažnija.

Također, naglasite mu da depresija često pogađa istinski osjećajne ljude, kao i to da će iz toga privremenog stanja izaći još jači.

Objasnite mu, premda se to sad tako ne čini, da nakon svake oluje dolazi sunce te da se sam život sastoji od uspona i padova, koji se neprestano izmjenjuju. 

5. Predložite neki zanimljivi izlet ili putovanje na neko neobično mjesto


Svojem tinejdžeru možete predložiti odlazak na neko posebno mjesto tijekom vikenda na kojem nikad dosad nije bio.

Primjerice, odvedite ga na neko divlje mjesto u prirodi, na slapove, jezero,  planinarenje i sl.

Izvrsno bi bilo da se malo fizički iscrpi i dobro odspava nakon toga. 

Također, na tom izletu dopustite mu da osjeti sve svoje emocije, od onih najmračnijih do onih uzvišenijih, primjerice pri pogledu na ljepote prirode, slapove, tijekom susreta s nekom životinjom…

Slušajte ga te mu čak predložite da, ako to želi, zapisuje kako se osjeća, najbolje na papir.

Kontakt s prirodom zaista liječi najdublje tuge i najnesretnije emocije te izvrsno vraća mladi organizam u balans. 


6. Vodite računa o tome da se zdravo hrani


Jako je važno da vaše dijete jede zdravu, prirodnu i svježu hranu te obilje voća i povrća.

Neka se u vašem kuhinjskom ormariću uvijek nađe orašasto voće i tamna čokolada, koja podiže raspoloženje.

Prehrana je usko vezana uz emocije i stanje uma tinejdžera. Ako tinejdžer nikad dosad nije pomagao u kuhanju, slobodno mu i to predložite.

To će dati određeni osjećaj odgovornosti i povećati svijest o važnosti zdrave prehrane.


7. Predložite tinejdžeru neku tjelesnu aktivnost (po njegovu izboru) 


Za mentalno zdravlje djece izuzetno je važna tjelesna aktivnost. Bilo bi izvrsno kada bi vaš tinejdžer počeo biciklirati, trčati, skejtati, plivati ili planinariti.

Zapravo, nije važna vrsta aktivnosti, neka sam izabere ono što mu predstavlja najveći izazov i užitak.

Predložite mu sljedeće: kada god osjeti da mu raspoloženje pada, neka se posveti nekoj fizičkoj aktivnosti, bilo kojoj.

U dobrobiti kretanja i aktivnosti vaš će se tinejdžer i sam vrlo brzo uvjeriti. 

(www.alternativa-za-vas.com)

Previous ArticleNext Article

Send this to a friend