BiH mijenja zakon kako bi stala u kraj “divljim” prijevoznicima

Bosna i Hercegovina je nakon brojnih apela javnih prijevoznika odlučila da se smiluje i krene u borbu protiv nelojalne konkurencije koja godinama “na divlje” hara po lokalnim i međunarodnim cestama.


Ovaj problem je posebno došao do izražaja u vrijeme pandemije virusa korona, gdje je usljed brojnih zabrana i ograničenja došlo do pada u broju putnika, a samim tim i prihoda onih poduzeća i prijevoznika koji posluju u skladu sa zakonom.

Naime, Ministarstvo komunikacija i prometa BiH spremilo je izmjene Zakona o međunarodnom i međuentitetskom drumskom prijevozu, kojima će konačno pokušati da zavede red u ovoj oblasti.

Uspješno otkrivanje divljih prijevoznika do sada se uglavnom zasnivalo na suradnji s putnicima.

U procesu dokazivanja morao je postojati dokaz o plaćenoj usluzi, karta kod putnika ili njegova izjava da je platio prijevoz. Često inspektori nisu imali na osnovu čega da djeluju pa su im ruke bile vezane.

Međutim, novim zakonskim rješenjem dokazivanje bi trebalo biti veoma lakše, jer se nadzornim organima daju nova ovlaštenja i smjernice preko kojih će se utvrđivati i sankcionirati nelegalni prijevoznici.

Tako će, na primjer, svatko tko ne posjeduje odobrenje za tu vrstu prijevoza, a više puta mjesečno ide sličnom maršutom preko graničnog prijelaza i najmanje jednom tjedno prijeđe granicu u dolasku i odlasku, smatrati nelegalnim prijevoznikom.

Također, pažnja će se obraćati i na putnike, gdje će se tražiti veza između njih i vozača, kako bi se otklonila sumnja da se prijevoz vrši u nekomercijalne svrhe. U slučaju da se oni ne budu mogli povezati na bilo koji način, postojat će osnov za djelovanje.

Vozač bez dozvole za prijevoz putnika bit će kažnjen od dvije do pet tisuća maraka i sve do okončanja postupka bit će isključen iz prometa što do sada nije bio slučaj.

Obrazlažući predložene izmjene, u resornom ministarstvu kažu kako su bili prinuđeni da reagiraju jer je u proteklom periodu stigao veliki broj pritužbi onih prijevoznika koji legalno posluju.

“Kontrolom i nadzorom već godinama se pokušava spriječiti ovaj nelegalni prijevoz putnika, koji za posljedicu može imati blokadu legalnog obavljanja ovog prijevoza te dovesti u pitanje opstanak prijevoznika koji rade na način propisan Zakonom i izvršavaju svoje obveze u pogledu plaćanja svih financijskih obveza. Nažalost, i pored svih poduzetih aktivnosti ovaj problem ne jenjava te je Ministarstvo pripremilo Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o međunarodnom i međuentitetskom drumskom prijevozu kojim će se propisati jasno postupanje u slučaju utvrđivanja obavljanja prijevoza suprotno Zakonu, te izricanje sankcija za nedozvoljeno postupanje”, kažu u Ministarstvu.

Direktor banjolučkog “Autoprevoza” i predsjednik Skupštine udruženja saobraćaja i veza u Privrednoj komori Republike Srpske Dejan Mijić, pozdravlja predložena rješenja koja ocjenjuje kao korektna.

“Međutim, nadležni organi su i prije njega imali dobru osnovu da djeluju, a rezultati su na žalost izostali. Zbog svega su međunarodni prijevoznici dovedeni u jako teško stanje, ali je ipak većina zadržala radnike”, kaže Mijić za CAPITAL.

Dodaje i kako su divlji prijevoznici u međunarodnom prijevozu do sada poprilično lako izbjegavali sankcije.

“Kada zaustavite vozača s osam putnika on kaže kako su mu to sve susjedi i rodbina. Sada kada dva ili više puta u određeno vrijeme bude išao istom trasom smatrat će se da je bio na linijskom prijevozu. U takvom prijevozu morate imati određene dozvole, ovlaštenja, prijavljene radnike i slično, a oni to nemaju zbog čega će biti u problemima”, kazao je Mijić.

(Capital.ba)