Svijet

Šta sve Japanci nude kako bi riješili nedostatak radne snage

Starenje stanovništva, nedostatak radne snage i druge demografske promjene u Japanu primorale su kompanije da mijenjaju načine kako privući, ali i zadržati zaposlenike, uključujući pakete raznih pogodnosti i povlastica, pokazala je Reutersova analiza.

Misaki Harada želi dati otkaz na mjestu recepcionerke u kompaniji za upravljanje restoranima u Tokiju i prebaciti se u odjel marketinga kod jedne firme u segmentu proizvodnje odjeće.

No, ta 24-godišnjakinja kaže da traži više od samo bolje plaće. Njen budući poslodavac trebaće poboljšati kvalitet njezina života, istakla je.

“Ako me pitate preferiram li veću plaću, ili fleksibilnije radno vrijeme, odabrala bih fleksibilnije radno vrijeme. Želim se uskoro udati i osnovati porodicu. Želim biti sigurna da ću imati vremena posvetiti se djeci”, kazala je.

Budući da se japansko stanovništvo smanjuje, tamošnje kompanije primorane su mijenjati načine kojima će privući radnike, poput spomenute mlade žene, iz sve manjeg bazena radne snage.

U Japanu na svakog tražilaca posla otpada 1,62 raspoloživa radna mjesta, što predstavlja najveću potražnju za radnom snagom u više od 44 godine.

Stopa nezaposlenosti iznosi 2,4 %, što je blizu najnižih nivoa u 25 godina, a realne plate prilagođene za inflaciju smanjile su se tokom proteklih šest godina u njih pet.

U ponudi poslodavaca sada su, uz platu, takođe i fleksibilno radno vrijeme, osobne beneficije poput usluge dnevnog boravka, ili čak učestvovanja u pokriću troškova stanovanja.

Takve beneficije, uobičajene u SAD-u i Evropi, navodi Reuters, tek se počinju uvoditi u Japanu, koji se još donedavno oslanjao na kulturu potpune posvećenosti poslodavcu u zamjenu za sigurnost posla i stabilno povećanje plaće.

Toyota je, na primejer, u aprilu ove godine otvorila 24-satni dnevni boravak za smjenske radnike u postrojenjima nedaleko svog sjedišta u gradu Toyoti.

“Japanske kompanije postaju fleksibilnije po pitanju toga – kada i gdje radite”, kazao je Tošiaki Macumoto, izvršni direktor u konsultantskoj kompaniji za područje ljudskih resursa HR Strategy.

Neke kompanije, poput Jtekt Corpa., najvećeg svjetskog dobavljača sistama upravljanja za automobile, jednostavno seli dio poslovanja dalje od konkurencije. Postrojenja koja je preselio u prefekturu Akita, na sjeveru Japana, baviće se razvojem tehnologije za samovozeće automobile.

“U većim gradovima teško je proširiti poruku da zapošljavamo budući da se s mnogim drugim kompanijama takmiče sa slične talente”, kazao je direktor predstavništva Fukami Imai.

Denso Corp, takođe Toyotin dobavljač, krenuo je obrnutim smjerom, preselivši dio programa za istraživanja samovozećih automobila u Tokio, zato što je puno atraktivnija lokacija od njegova središta u Nagoji.

“Neke kompanije nude besplatnu prehranu, ili subvencionišu najam kako bi radnicima skratili vrijeme putovanje na posao. Neke čak omogućavaju savjetovanje i slobodne dane za parove koji pokušavaju dobiti dijete”, kazao je Macumoto.

Primorani na prilagođavanje

Broj radnosposobnih osoba u Japanu bio je na vrhuncu 1995., na oko 87 miliona, a procjenjuje se da će pasti na 45 miliona do 2065. godine. Kompanije koje sporo reaguju na takve demografske promjene najteže su pogođene.

Zadržati radnike, a ne samo bacati novac kako bi se otklonio problem, još je jedan krucijalni komadić te slagalice, kažu stručnjaci.

“Moj novi poslodavac platio me više, no radno vrijeme je bilo užasno”, kazao je Daisuke Okamoto, 42-godišnji računovođa koji je u aprilu iz oglašivačke prešao u kompanije za robe široke potrošnje.

“U početku sam bio jako nezadovoljan. Sada mi je kompanija omogućila fleksibilnije radno vrijeme i slobodu da povremeno radim od kuće, tako da se puno bolje osjećam po pitanju posla”.

Daikisangio, koji sklapa trupove i krila aviona za Boeing, imao je problema sa zadržavanjem novih zaposlenika, pa je uveo program mentorstva.

“Više se ne radi samo o novcu. Zaposlenici takođe žele raditi u pozitivnom radnom okruženju s dobrim kolegama”, rekao je Tsuyoshi Saso, menadžer u kompaniji za zapošljavanje radnika u proizvodnji Interworks.
Promjene u radnoj snazi

Strani radnici mogu pomoći popuniti neke manjkove, premda čine svega oko dva posto sadašnje radne snage, a kompanije koje zapošljavaju nekvalifikovane radnike, poput onih u poljoprivredi, moraju se oslanjati na obuku u sklopu programa pripravništva koji traju do pet godina.

Vlada je objavila da će stvoriti nove kategorije za strane radnike s ograničenim vještinama, no da će izdati tek mali broj takvih viza.

Dobavljači automobilskog diva Mazde Motor Corpa, koji obično samostalno posluju, sarađuju na osmišljavanju najboljeg načina za primjenu umjetne inteligencije i robota kako bi uklonile čovjeka iz radnih procesa.

“Naš je cilj stvoriti potpuno automatizovanu proizvodnu traku koja može raditi 24 sata dnevno, 365 dana u godini”, kazao je Masato Uno, predsjednik u Hirošima Manufacturing Engineeringa Associationu – konzorcijumu Mazdinih dobavljača i IT kompanija.

“Očekujem da ćemo tako otkloniti probleme s produktivnošću i nedostatkom radnika”, zaključuje.

(Nezavisne novine)

Previous ArticleNext Article

Send this to a friend