Zanimljivosti

Smokva – sočna, slatka i ljekovita

Bilo svježa ili sušena, smokva je bogata brojnim zdravim fitonutrijentima, antioksidansima i vitaminima.



Sočna i slatka smokva jedno je od prvih voća u kojemu su naši drevni preci uživali.

Na Bliskom Istoku pronađeni su ostaci smokava starih preko 11 tisuća godina.

Moguće je da su ljudi uzgajali smokvu prije pšenice, ječma i mahunarki.

Osim u svojoj postojbini Mediteranu, smokva se danas uzgaja u mnogim zemljama svijeta na obje polutke.

Najraširenija i najpopularnija vrsta je obična smokva (lat. Ficus carica).

Svake godine može dvaput rađati po nekoliko stotina plodova raznih veličina i boja.

Zrela smokva ima oblik zvona ili kruške, sa sočnim mesom u unutrašnjosti.


Zdravstvene blagodati


Unatoč niskoj kaloričnosti (samo 74 kalorije na 100 g), smokva sadrži topiva prehrambena vlakna, minerale i vitamine.

Svježe su smokve cijenjene zbog obilja antioksidansa kao što su karoteni, tanini, lutein i klorogenska kiselina.

Povrh toga, svježe smokve sadrže visoke količine antioksidanskih vitamina kao što su vitamin A, E i K.

Antioksidansi nas štite od slobodnih radikala čije razorno djelovanje može dovesti do prijevremenog starenja, demencije, srčanih bolesti i karcinoma.

Ujedno, istraživanja ukazuju da klorogenska kiselina uravnotežuje razinu šećera u krvi.

Smokve, kao i druge namirnice bogate vlaknima, pomažu u mršavljenju i održavanju željene težine.

U smokvama su pronađeni i spojevi s antikarcinogenim djelovanjem – benzaldehid i kumarini.

Preliminarna zdravstvena istraživanja su potvrdila potencijalno djelovanje ovih spojeva na karcinome prostate i kože.

Smokve rješavaju problem kurjih očiju i bradavica.

Preko noći, stavite napola prerezanu svježu smokvu na bolno mjesto. Ujutro uklonite smokvu i operite stopalo u vrućoj vodi.

Nakon toga pokušajte ukloniti kurje oko/bradavicu. Teži slučajevi mogu zahtijevati i do pet noćnih liječenja.


Suhe smokve  – koncentrirana superhrana


Suhe smokve visoko su koncentriran izvor minerala, vitamina i antioksidanata.

Imaju više kalorija od svježih – 249 kalorija na sto grama.

I svježe i suhe smokve sadrže značajne količina vitamina skupine B kao što su niacin, piridoksin, pantoten i folna kiselina.

Ovi vitamini sudjeluju u metabolizmu ugljikohidrata, bjelančevina i masnoća. B-kompleks je značajan za moždanu funkciju, osobito za dobro raspoloženje.

Suhe smokve obilan su izvor minerala kalcija, cinka, kalija, selena, željeza i bakra.

Željezo i bakar potrebni su za stvaranje crvenih krvnih zrnaca, dok je kalij važan sastavni dio stanica i tjelesnih tekućina te pomaže u regulaciji srčanog ritma i krvnog tlaka.

Kuhane smokve kao čaj, pomažu kod moždanih bolesti, upale grla i pluća.


I lišće je ljekovito


Lišće smokve je već odavno poznato zbog svojih ljekovitih svojstava – liječi bronhitis, bradavice, cirozu jetre, visoki tlak, kožne probleme i čireve.

Ali novost je da je lišće smokve također izuzetno dobro za dijabetes. Obično se koristi sok lišća smokve, koji se uzima odmah nakon ustajanja, uz doručak.

Možete također prokuhati lišće smokve u vodi i piti kao čaj.
 

Čaj od lišća smokve protiv dijabetesa

2 čajne žlice suhog lišća smokve prelijte šalicom (200 ml) kipuće vode.

Pokrijte i ostavite 10-15 minuta. Zatim procijedite.

Svakog jutra, popijte jednu čašu ovog čaja uz doručak.


Kupovanje i čuvanje


Smokve su dostupne cijele godine, no najbolje su između svibnja i studenog.

Prije branja, potrebno je pustiti smokve da potpuno sazriju na stablu.

Možete ih jesti svježe ili osušene na suncu ili umjetnim putem.

Kupujete li svježe smokve, tražite zrele primjerke koji su meki na dodir i ispuštaju ugodan, slatkast miris.

Izbjegavajte jako mekane i nagnječene, kao i nezrele plodove, jer bi vas razočarao njihov neugodan okus.

Svježe smokve brzo se kvare pa ih valja odmah pojesti, ili spremiti u hladnjak, gdje se mogu držati do tri dana.

Sa suhim smokvama nisu potrebne jače mjere predostrožnosti, jer na suhom i hladnom mjestu traju do osam mjeseci.

Spremate li se jesti svježe plodove, operite ih u hladnoj vodi i nježno osušite mekom krpom.


Nekoliko prijedloga za serviranje


Smokve su slatke i sočne pa su dobre za jelo bez ikakvih dodataka. No, možete ih kombinirati i s drugim namirnicama.

Svježe smokve prikladan su dodatak salatama, kolačima i sladoledima.

Suhim smokvama možete obogatiti sendviče, ali i kolače raznih vrsta.

Pripremate li kašu od zobi ili neke druge cjelovite žitarice, ubacite par suhih ili svježih smokava.

Svježe smokve punjene kozjim sirom i isjeckanim bademima mogu poslužiti kao predjela ili deserti.

Napomena:

Smokve mogu osjetljivim pojedincima izazvati alergijsku reakciju čiji su simptomi povraćanje, proljev i svrbež.


Što sadrže smokve?


Hranjive tvari u smokvama na 100 grama:

  • Ugljikohidrati 19,18 g
  • Bjelančevine 0,75 g
  • Masnoće 0,30 g
  • Vlakna 2,9 g
  • Folacin 0,06 mg
  • Niacin 0,4 mg
  • Piridoksin 0,11 mg
  • Pantoten 0,3 mg
  • Vitamin C 2 mg
  • Vitamin K 0,05 mg
  • Kalij 232 mg
  • Kalcij 35 mg
  • Magnezij 17 mg
  • Cink 0,15 mg
  • Bakar 0,07 mg
  • Željezo 0,37 mg

Ljekovita svojstva smokvina lista i njegova primjena

Bolujete od dijabetesa?

Imate čir na želucu ili pak bronhitis?

Patite od visokog tlaka?

Pripremajte si ljekoviti čaj od smokvina lista!

Ako ste dosad uživali samo u dobrobitima sočnih i slatkih plodova smokve (lat. Ficus carica), predlažemo vam da iskoristite i ljekovita svojstva njezinih listova.
 

Nutritivna svojstva i dobrobiti


Listovi smokve obiluju antioksidansima i vlaknima. Među ostalim, sadrže vitamine A, B1 i B2 te minerale kalcij, željezo, mangan, fosfor, kalij i natrij.  

Premda se plodovi ne preporučuju dijabetičarima zbog visokih razina šećera, smokvin list itekako je zdrav i koristan upravo za ovu skupinu ljudi jer pomaže u regulaciji razina šećera u krvi.

Dobra je vijest i ta da konzumacijom čaja možete čak i prevenirati dijabetes jer ćete povećati osjetljivost na inzulin.

Smokvini listovi osobito se preporučuju za tegobe urinarnog i probavnog trakta.

Njihova konzumacija pomaže sniziti visoki tlak i razine triglicerida u krvi, čime pruža dodatnu zaštitu srcu i krvnim žilama.

Premda je određena razina triglicerida nužna za dobro zdravlje, višak triglicerida u organizmu  znatno povećava rizik od pretilosti i srčanih oboljenja.

Upravo smokvin list pomaže u njihovu snižavanju i regulaciji.

Dobrobiti smokvina lista:

  • regulira razine šećera u krvi
  • pomaže mršavljenju
  • stabilizira krvni tlak
  • snižava trigliceride
  • osnažuje kosti
  • pomaže kod kožnih oboljenja
  • pomaže kod anemije
  • ublažava tegobe čira na želucu
  • sprečava zatvor
  • unapređuje zdravlje srca i krvnih žila
  • pomaže kod afti

Koristiti možete listove zelene i crne smokve, jednako su ljekoviti.

Osim što od njih možete pripremati čaj, listove možete i žvakati, što je odlično kod čira na želucu.


Sušenje listova


U kasno proljeće, ljeto ili jesen otrgnite sa stabla zdrave i čitave smokvine listove te ih rasporedite po površini na kojoj ćete ih sušiti.

Sušite ih u sjeni, na tamnom i prozračnom mjestu. Možete ih također i svezati u svežanj pa objesiti na povišenome mjestu.

Da su listovi suhi, znat ćete po tome što su se skvrčili i mrve se pod prstima kad ih stisnete.

Kako bi se brže osušili, možete ih prije sušenja i malo narezati.

Kad se osuše, smrvite ih pa pohranite u staklenku s poklopcem. 
 

Čaj od smokvina lista


U zdravstvene svrhe, čaj od smokvina lista preporučuje se piti oko mjesec dana svaki dan, a zatim pauzirati nekoliko tjedana kako bi ponovna konzumacija imala jednako snažno ljekovito djelovanje.

Pomoć kod dijabetesa

2 žličice osušenih listova smokve prelijte šalicom (200 ml) kipuće vode. Pokrijte i ostavite da odstoji 10-15 minuta. Zatim procijedite. Svako jutro popijte jednu šalicu ovog čaja uz doručak.

Pomoć kod čira na želucu i afti u usnoj šupljini

Svaki dan dobro prožvačite po 2 nježnija smokvina lista te ih progutajte. Osim što će pomoći kod čira, osvježit će vaš dah i ublažiti neugodne afte.

Pomoć kod bronhitisa

Prokuhajte 3 smokvina lista u vodi s malo smeđeg šećera pa popijte.

Osim kod dijabetesa, čira, afti i bronhitisa, čaj se preporučuje piti i za bolje zdravlje srca, snižavanje krvnog tlaka te kao pomoć u liječenju karcinoma i anemije.
 

Kulinarske ideje


Postoje zapisi o tome da su naši davni preci još u 3. stoljeću pr. Kr. u smokvine listove umatali svoju hranu.

U ulozi tortilje ili omota: list smokve prokuhajte u lagano posoljenoj vodi 15-ak minuta pa ga iskoristite kao omot ili prirodnu tortilju koju ćete nadjenuti rižom, povrćem, gljivama i sl.

Kao dodatak povrtnom varivu: smokvin list možete dodati u povrtno varivo te ga izvaditi pred sam kraj kuhanja ili pirjanja. Tako ćete prizvati dašak Mediterana na svoj stol. 

(www.alternativa-za-vas.com)

Previous ArticleNext Article

Send this to a friend