Zanimljivosti

Pisanje kao terapija

Svaki oblik umjetnosti može imati opuštajući i terapijski učinak. To može biti crtanje i slikanje, sviranje nekog glazbenog instrumenta, slušanje glazbe, plesanje ili pak pisanje, koje je ujedno i tema ovog članka.

Zaista, ne morate biti pisac po profesiji niti vam treba novac za skupe terapije da biste uživali zdravstvene dobrobiti pisanja.

Sve što vam je potrebno samo su obični papir i olovka!  

Da je pisanje korisno i zdravo, znao je i veliki rimski car i filozof Marko Aurelije, koji je došao na ideju da sam sebi iz perspektive filozofa napiše savjete za mudro vođenje carstva. 

Terapija pisanjem pomogla je brojnim ljudima – čak i vijetnamskim veteranima, zatvorenicima i osobama koje su doživjele rušenje američkih Blizanaca – da se lakše nose s osobnim traumama i iznimno teškim životnim iskustvima.

Cilj terapije pisanjem definitivno nije objavljivanje knjige sa željom da se ono o čemu pišete svidi drugima.

Svrha takvog pisanja je isključivo rad na sebi kako biste poboljšali vlastito zdravlje i zaliječili povrede i traume, ali i kako biste bolje upoznali vlastito biće te svoje uspone i padove.

Jednom kad počnete s pisanjem, osim što ćete poboljšati zdravlje, možda vas iznenade i vlastita kreativnost i darovitost za koju niste znali pa će vam biti prirodno i da s vremenom objavite i knjigu.

Jer terapijsko pisanje lako se može pretvoriti u ono kreativno!
 

Emocionalno pražnjenje


Pisanje je izvrstan način oslobađanja nakupljenih emocija.

Ako osjećaje koji vas tište ne izgovorite naglas, ili ih ne isplačete, ili ih pak ne izrazite na neki drugi način, oni će se nakupiti negdje u vašem tijelu i stvarati vam razne fizičke i mentalne probleme.

Osjećaji su energija koja se želi izraziti i poteći, stoga joj dopustite da se kao tinta „razlije“ po vašem papiru.

Pisanje će vam omogućiti i kritički odmak od vlastitog života jer kao pisac zauzimate ulogu promatrača ili svjedoka.

Nakon što pročitate napisano, moći ćete bolje sagledati svoje osjećaje, misli i navike te analizirati svoje reakcije u pojedinim situacijama.

Kroz pisanje ćete primijetiti kako rastete i mijenjate se.

Kontinuirano pisanje osnažit će vašu samosvijest i produbiti vaše razumijevanje samih sebe, što je jako bitno za vaše samopouzdanje i osobni razvoj.     
       

Odlična pomoć kod mnogih tegoba


Za osobe koje su doživjele velike traume jako se ljekovitim pokazalo tzv. ekspresivno pisanje, koje se bazira na bilježenju najdubljih osjećaja i najtežih iskustava.

Istraživanje iz 2005. godine pokazalo je da su osobe s proživljenom teškom traumom koje su 15 minuta dnevno četiri dana zaredom pisale o svojim najtraumatičnijim iskustvima imale bolje zdravlje tijekom iduća četiri mjeseca u odnosu na one koji nisu ništa zapisivali.

Drugo istraživanje otkrilo je da ekspresivno pisanje pomaže i onima koji boluju od astme i reumatoidnog artritisa.

Kod 100 osoba s astmom i reumom koje su sudjelovale u eksperimentu pisanje je unaprijedilo zdravlje pa su se simptomi bolesti kod njih dosta smanjili.

Pisanje umjesto odlaska terapeutu


Znanstvenica Gillie Bolton, koja je i sama vlastitu traumu zaliječila upravo pisanjem, objašnjava zašto se odlučila za to, a ne, primjerice, za odlazak terapeutu.

Ona kaže da nije mogla vjerovati terapeutu u onoj mjeri u kojoj je mogla dati povjerenje običnom listu papira.

„Dok riječi koje izgovorite terapeutu ne možete povući i izbrisati, ono što stavite na papir ipak možete prekrižiti i sve napisati iznova“, kaže Bolton.  

Osim toga, ono što napišete ne morate nikom otkriti, to može biti samo vaše. „Napisano možete ili sačuvati ili spaliti“, kaže Gillie Bolton.

Zagovornici terapeutskog pisanja navode kako, unatoč tomu što sam proces pisanja izvlači na površinu razne probleme i izazove, vi kao autor koji o tome piše zapravo imate i svojevrsnu kontrolu nad tim problemima, što nije slučaj s razgovornom terapijom.  

Pravila terapeutskog pisanja


Gillie Bolton savjetuje da kod terapijskog pisanja pravila slobodno „bacite u vjetar“.

Jednostavno u početku pišite, kaže ona, kao da praznite sadržaj cijelog svojeg uma na papir.

Samo pišite 6 minuta, bez zaustavljanja, ništa ne brišite i ne prepravljajte, ne brinite se o stilu i gramatici.

Zatim odaberite temu i usmjerite se na nešto konkretno, primjerice na sjećanja iz djetinjstva.

Možete odabrati neki predmet koji vam je kao djetetu puno značio pa ga opisivati.

Nekoliko formi pisanja koje možete odabrati


1. Vođenje dnevnika


Pisanje dnevnika sastoji se iz toga da svaki dan bilježite što vam se sve dogodilo.

To mogu biti svakodnevne situacije, poput druženja s obitelji, a mogu biti i neki važniji događaji, susreti, sastanci, ispiti i sl.

Zapisujte i svoja pozitivna i negativna iskustva, svoje misli koje ih prate, kao i što ste sve naučili iz svega toga. 

Pisanje dnevnika omogućit će vam da kao promatrač vlastitog života jasnije sagledate svoje ponašanje, reakcije i navike, bilo da su štetne ili korisne.

Kada budete listali dnevnik i pregledavali što ste sve zapisivali, steći ćete neke nove uvide u ono što ste proživjeli.  

Savjet: ako tek počinjete s pisanjem dnevnika i ne znate kako se disciplinirati, možete si odrediti točan sat i vrijeme koje ćete svaki dan izdvojiti za pisanje. Isto vrijedi i za druge oblike pisanja. 
 

2. Pisanje pisama zahvalnosti i oprosta


Svi oni koji prakticiraju zahvalnost te svaki dan zapisuju na čemu su sve zahvalni sretniji su i ispunjeniji, a ujedno i zdraviji pojedinci.

Ako želite, možete svaki dan samo bilježiti, primjerice, 5 stvari na kojima ste zahvalni.  

Isto tako, možete pisati i pisma zahvalnosti osobama koje su vam u životu učinile neko dobro djelo, a kojima iz nekog razloga niste zahvalili.

Možda toj osobi koja vam je pomogla niste ni stigli reći „hvala“ jer je umrla.

Napišite joj pismo u kojem ćete iznijeti sve ono na čemu ste joj zahvalni i kako je to utjecalo na vaš život.

Nakon toga možete si vizualizirati da je dotična osoba zaista dobila to pismo i zamisliti njezin izraz lica i radost koju osjeća u srcu. Ako je osoba živa, pismo čak možete poslati na njezinu adresu, a  možete ga i zadržati za sebe, isto će imati jako dobar učinak na vas. 

Ako s nekom osobom imate neriješeni problem ili sukob ili vam je ta osoba učinila nešto nažao, napišite joj pismo (koje ne morate poslati) u kojem ćete iznijeti sve svoje osjećaje vezane uz taj događaj.

Neovisno o tome koliko vas je ta osoba razočarala, iznevjerila i povrijedila, jako je važno za vaše zdravlje da joj oprostite. Na taj način skinut ćete golemi teret s pleća.

Isto tako, pismo možete pisati i samima sebi. Primjerice, iz sadašnje perspektive zrelije i starije osobe napišite pismo sebi kao djetetu ili tinejdžeru.

Tom djetetu, koje još uvijek negdje u vama čuči, uputite ljubav, razumijevanje i nekoliko savjeta za dobar i sretan život. Objasnite mu što biste vi učinili isto, a što biste možda promijenili da se vratite u te godine. 

Ako ste imali sretno djetinjstvo, možete i obrnuti uloge pa napisati pismo iz perspektive djeteta koje se obraća vama kao odrasloj osobi.

Osvijestite to malo dijete u sebi, otvorite svoje srce, slušajte što vam ono govori pa zapisujte.

Neka vas to dijete pouči kako na život gledati nevinim očima, bez osude i predrasuda. Neka vas ono pouči djetinjoj radosti i maštovitosti kojoj je samo nebo granica.      
 

3. Ekspresivno pisanje     


Ovo je izvrstan oblik pisanja u terapijske svrhe zato što na papir stavljate svoje najdublje traume, osjećaje i osobna iskustva.

Ekspresivno pisanje slično je vođenju dnevnika, no ovdje ste zapravo zakoračili dublje u „tavan“ svojih skrivenih i potisnutih emocija.

Ako ste tek nedavno proživjeli traumu pa vam je sve jako svježe, ne morate odmah početi s pisanjem, možda je bolje pričekati da se malo smirite i da se sve slegne.

A onda kada osjetite da ste spremni, počnite zapisivati svoje najdublje misli i osjećaje vezane uz proživljenu traumu.

Istražite kako je ta trauma utjecala na vaš život, no jako je važno i da u njoj pronađete neko značenje, neki smisao.

Trajanje ekspresivnog pisanja obično varira od 5 do 20 minuta. 

4. Pisanje pjesama i priča


Ako se pronalazite u ovakvom načinu izražavanja i pjesnička ste duša, pišite stihove, s rimom ili bez nje.

Budite slobodni pisati pjesme kako želite i kada želite. I, naravno, ništa nemojte forsirati jer za pjesme zaista treba doći pravi trenutak inspiracije.

Osim pjesama, možete pisati i kratke priče, autobiografiju i sl. Na vama je da sami odaberete formu koja će iz vas izvući ono najdublje, najskrivenije i – najbolje.  

Dobrobiti terapeutskog pisanja:

  • pomaže u lakšem nošenju s traumatičnim iskustvima
  • snižava krvni tlak
  • smanjuje bolove kod reumatoidnog artritisa
  • smanjuje osjećaj tjeskobe i depresije
  • ublažava simptome sindroma iritabilnog kolona
  • poboljšava funkciju pluća kod oboljelih od astme
  • jača imunosni sustav (čak i kod oboljelih od AIDS-a)

(www.alternativa-za-vas.com)

Previous ArticleNext Article

Send this to a friend