Vijesti iz BiH

Građani: Povećanje trošarina na gorivo zbog izgradnje autocesta neće riješiti sve probleme

Povećanje trošarina na gorivo, zbog izgradnje autocesta u BiH, izazvalo je ogorčenje kod građana s obzirom na to da je to novi udar na džepove, a džepovi su ionako osiromašeni. Stručnjaci pak ističu da će, nakon što odluka stupi na snagu, te trošarine pomoći u popravljanju stanja cestovne infrastrukture, ali za rješavanje problema potrebno je puno više.

Primjerice, BiH ima 124 kilometra autoceste, a da bi cestovni promet funkcionirao i kako bismo bili u rangu s jačim, srednje razvijenim zemljama Europe, potrebno je najmanje 1100 kilometara. S obzirom na to koliko je trebalo i za ova 124 kilometra, njih 1000 još teško je očekivati u skorije vrijeme.

Nužno analizirati situaciju

– Izgradnja autocesta treba ići u dva pravca samofinanciranja i kreditiranja dionica koje su isplative. Autoceste treba graditi kreditom jer je moguća otplata, kazao je za AJB profesor s Fakulteta za promet i komunikacije u Sarajevu Osman Lindov. Vjekoslav Domljan, ekonomski stručnjak, ističe nužnost analiziranja situacije. – Bh. ceste ne vode nikuda pa nema tranzita robe i putnika. To što Europska investicijska banka ulaže, ulaže u ime europske prijevozne solidarnosti, a Europska banka za obnovu i razvoj ulaže kako bi sebi napravila posao i osigurala svoj opstanak, kazao je Domljan. U izgradnji autocesta BiH itekako mogu pomoći savjeti Hrvatske koja je taj segment, makar ga mnogi kritizirali, napravila jako dobro. Hrvatska je lider u zemljama okruženja upravo zbog prometne povezanosti. Zahvaljujući oko 1300 kilometara autocesta pojačao se i turizam.

Uvesti javni nadzor

Također, takve investicije zahtijevaju oprez. Mijat Stanić, predsjednik Neovisnog cestovnog sindikata RH, kazao je da se na većim cestovnim investicijama izvlači novac i pljačka državna imovina. – Nema odljeva značajnijih sredstava kroz naplatu cestarine jer su tu vrlo stroge kontrole i tu se kontrolira malog čovjeka. Nitko ne želi ugraditi videonadzor i uvesti brojne kontrolore, govori Stanić. Predlaže građanima BiH da inzistiraju na javnom nadzoru i da imaju svoje predstavnike u nadzornim odborima. Također, ovaj stručnjak se zalaže za javni nadzor i maksimalnu depolitizaciju u upravljanju, nadzoru i gradnji. Ističe važnost struke u ovom poslu jer se ona ipak najbolje razumije o tome kako bi sve trebalo raditi, a uz njih je važna i javnost te informiranje javnosti o svemu što se događa, osobito kada su ovako velike stvari u pitanju. Kako bilo, razlog idućeg poskupljenja goriva, kada su u pitanju poskupljenja odlukom politike, upravo je izgradnja autocesta.

(VL)

Previous ArticleNext Article

Send this to a friend