Do 2050. pušači bi u razvijenim zemljama mogli nestati

Analitičari Citigroupa istražili su kako opadanje broja pušača utječe na duhansku industriju. Odvikavanje od pušenja pri vrhu je popisa najčešćih “novogodišnjih rezolucija”. Analitičari londonskog Citigroupa istražili su pak kako smanjenje pušačkih navika utječe na duhansku industriju. Navika je u opadanju od 1960. kada je pušilo 53 posto odraslih Britanaca. Kako je rasla zabrinutost zbog zdravstvenih rizika koje pušenje donosi te uvođenjem zabrane pušenja 2007. godine, broj pušača je do 2008. spao na petinu, odnosno na 21 posto. “Postotak pušača pada u razvijenim zemljama, a pad je uglavnom ravnomjeran na većini tržišta”, navode analitičari Citigroupa te zaključuju “ako se takav trend nastavi, do 2050. većina duhanskih tržišta u razvijenom svijetu mogla bi se ugasiti”. U izvješću se također navodi da će cijena cigareta rasti i to će osiguravati dobit duhanskoj industriji otprilike do 2020. godine.

Dionice duhanske industrije već dugo se smatraju pouzdanima u ulagačkim portfeljima, jer dobit raste zahvaljujući rastu cijena duhanskih proizvoda. No, Citigroup u izvješću procjenjuje da će stopa pada broja pušača ubrzo nadvladati stopu porasta cijene cigareta. S obzirom na ovakva predviđanja analitičara, ne čudi zašto se Adris grupa svim sredstvima bori da sačuva dominaciju na hrvatskom – pušenju još uvijek vrlo sklonom – tržištu. U izvješću Citigroupa su analizirani još neki mogući izazovi za duhansku industriju, uključujući i prodaju cigareta u neoznačenoj ambalaži. Britanski ministar zdravstva Andrew Lansley krajem prošle godine rekao je da Vlada razmišlja o prodaji cigareta u neoznačenim pakiranjima kako bi pokušala odvratiti djecu od nezdrave navike. Analitičari Citigroupa vjeruju da je takvo što moguće u Australiji, ali ne i u Europi. Po njihovu mišljenju to bi vrlo malo utjecalo na stopu pušenja ili dobit. “Ne vjerujemo da pušača pušenje privlači zbog ambalaže. Grafička zdravstvena upozorenja na kutiji već su odbojna. Osim toga, mnogi lijekovi mogu se kupiti u nebrendiranoj ambalaži”, navodi se u izvješću. Citigroup je na temelju izvješća promijenila preporuke za dionice Imperial Tobaccoa, British American Tobaccoa i Philip Morris Internationala s “kupiti” na “držati”. Ali naglašavaju da ne pridaju sektoru karakter burzovnog “medvjeda”.

(Biznis.ba/Banka.hr)