BiH neće imati jedinstven sistem elektronske naplate cestarina

292

Elektronska naplata cestarine na autoputevima u oba bh. entiteta obavljat će se odvojeno.

Iako će se koristiti isti tipovi uređaja, nedostatak političke volje i sistemskog promišljanja kreirao je potpuno odvojene sisteme. Ispaštat će građani koji će morati, vozeći se jednom državom, na dva različita načina plaćati korištenje autoputeva.

Elektronska naplata cestarine ili u regiji skraćeno nazvan ENC je sistem koji omogućava korisniku plaćanje cestarine bez kontakta. Proces naplate odvija se pomoću ENC uređaja smještenog na vjetrobranskom staklu vozila i antene na naplatnoj stazi. ENC uređaje obično mogu koristiti vlasnici svih grupa vozila.

U Hrvatskoj, iako njenom mrežom autoputeva ne upravlja jedno preduzeće nego četiri, sistem elektronskog plaćanja je jedinstven. Kod nas se nažalost uspostavljaju dva odvojena sistema. Razloga za takvo stanje može biti više, ali dominira nedostatak političke volje.

Meho Guhdija iz Autocesta FBiH za Klix.ba kaže da, iako oba upravitelja JP Autoputevi RS i JP Autoceste FBiH d.o.o. koriste iste uređaje za elektronsku naplatu cestarine, interoperabilnost ili međusobno djelovanje nije moguća s obzirom na to da ne postoje određeni preduslovi za njegovu realizaciju.

“Neki od preduslova za realizaciju interoperabilnosti su postojanje postpaid obračuna elektronske naplate cestarine. Trenutno oba upravitelja koriste prepaid sistem dopune uređaja elektronske naplate cestarine. Treba postojati i odgovrajući obračunski sistem, kao i “kliring” sistema između oba upravitelja”, kaže Guhdija.

Sve navedeno se odnosi na tehnički dio, dodaje on, treba uzeti u obzir najvažniju pretpostavku, a to je da se radi o dva upravitelja koji su javna preduzeća iz dva različita entiteta i da se odluke o visinama cijena, popustima i bonusima sprovode kroz uredbe i pravilnike koje donose resorna ministarstva i vlade entiteta.

Svojevremeno je bila ideja da će cijela regija uspostaviti jedninstven sistem elektronske naplate cestarine, ali to je ostalo samo kao ideja. Kod nas je, pak, stalo na prvoj stepenici procesa koji bi građanima olakšao korištenje autoputeva.

(SEEbiz)